Základní Škola Slaný
základní školaSlaný

Z PŘEDŠKOLÁKA (spokojeným) ŠKOLÁKEM …

Od budoucího prvňáčka se očekává, že bude na školu připraven na mnoha úrovních. V souvislosti s nástupem do školy se nejčastěji mluví o školní zralosti, ale také o školní připravenosti. Jaký je v tom rozdíl?

Foto

Školní zralost znamená zralost centrální nervové soustavy, která se projevuje odolností vůči zátěži, schopností soustředit se a emoční stabilitou. Posuzování školní zralosti probíhá obvykle ve dvou etapách. Screening provádějí často již dětští lékaři či učitelky v mateřských školách. Při výskytu pochybností či problémů dochází k podrobnějšímu vyšetření prováděnému v pedagogicko-psychologické poradně.

Pojem školní připravenost pedagogové nejčastěji používají k vystižení určité úrovně vědomostí, dovedností a návyků, které by dítě mělo ovládat před vstupem do základní školy. U dítěte vstupujícího do školy se předpokládá určitá úroveň rozvoje po stránce poznávací, sociální nebo emocionální. Velmi důležitý je rozvoj percepčně-motorických funkcí, které jsou základem pro psaní, čtení a počítání. Pokud byste měli zájem o Diagnostiku školní připravenosti dítěte, můžete se objednat v kanceláři školy, tel. 312 510 020 nebo na hercikova@3zsslany.cz

Obě složky jak školní zralost, tak i školní připravenost se ve velké míře prolínají, souvisejí spolu a jsou stejně důležité pro úspěšný start ve škole. 

Velmi důležité je správné „načasování“, kdy dítě zaškolit.                                 

V současné době je častý trend dávat dětem odklad školní docházky z důvodů, které nejsou zcela relevantní a rodiče se vlastně jen rozhodnou, že svému dítěti „prodlouží dětství“ nebo jen chtějí počkat, až bude starší, a tedy schopnější zvládnout nároky základní školy. Ve společnosti přetrvává představa, že tímto přístupem vlastně nelze nic pokazit. Odborníci se však shodují na tom, že pokud dítě nenastoupí do školy, když je připravené, zralé a motivované, tak ztrácí zájem o školu a učení. Tento fakt může mít za následek, že nadšení pro školu se za rok znovu nedostaví a u dětí vznikne demotivace a nechuť k učení.

Na druhé straně je zcela na místě u některých dětí opatrně a rozumně zvážit, jestli školní nároky zvládne. Nezralost dítěte může být narušena v jedné či více oblastech týkajících se dílčích aspektů školní připravenosti. Mezi hlavní projevy nezralosti patří: nesamostatnost, neobratnost, přecitlivělost a impulzivnost (paličatost a vzdorovitost), nesoustředěnost (přílišná hravost), neklid, až agresivita nebo naopak apatie, izolovanost (dítě nenavazuje kontakt s učitelkou a ani s vrstevníky, případné navázání kontaktu jde jen ztěžka), nápadné odlišnosti v tělesném a zdravotním stavu nebo oslabení smyslových a psychických funkci.

Velmi často se objevuje jako projev nezralosti deficit dílčích funkcí (sluchová a zraková diferenciace, oslabení krátkodobé paměti, pravolevé orientace). Tyto složky v předškolním věku mohou dozráváním centrální nervové soustavy a trénováním časem odeznít a tady dítěti odklad pomůže.                                                                                                          

Mezi následky zařazení nezralého dítěte do školy patří:
- výukové potíže nejrůznějšího rázu
-  výchovné potíže, neboť neúspěšní žáci se kompenzují podle svého založení - aktivní děti zachraňují své sebevědomí zlobením a šaškováním, pasivní se uzavřou, izolují, rezignují
- dítě neuplatní plně své mentální schopnosti z důvodu nezralé práceschopnosti a má zbytečné horší hodnocení- známky
- mohou se aktualizovat dosud skryté latentní vady a potíže ( koktání, šilhání, některé dermatózy, oslabí se imunitní systém v důsledku zátěže)
- vzniká odpor k učení jakémukoliv, ke knihám, ke škole, k duševní práci, nezájem o nové poznatky, na něž musí vynaložit velké úsilí
- nepřiměřená dlouhodobá zátěž je příčinou neurotizace dítěte ( podrážděnost, plačtivost, přecitlivělost, úzkost, psychomotorický neklid, zhoršuje se soustředění, mohou se objevit psychosomatické potíže- bolesti bříška, hlavy, rychlá unavitelnost)
- adaptační problémy žáka, snížené sebevědomí, zhoršení pozice ve třídě

Důsledky nezralosti se nemusí projevit hned na samém počátku-  v 1. třídě, ale mohou se projevit i v pozdějších letech školní docházky!  Diagnóza PPP ,,předčasně zaškolený žák“ je v poslední době bohužel poměrně častá.

Co by měl umět prvňáček?

POZORNOST: Jednou z nejdůležitějších věcí je, aby dítě umělo udržet pozornost alespoň 15 minut.

KOMUNIKACE: Každé dítě, které se chystá na roli prvňáčka, by mělo umět srozumitelně se vyjadřovat, položit otázku a odpovědět na ni a porozumět sdělovanému obsahu. 

MOTORIKA: Budoucí školák musí mít uvolněnou ruku a z prstů zvládnout udělat takzvanou špetku, která je základem pro držení tužky.

https://predskolniporadna.cz/8-tipu-pro-spravny-uchop/                                                            

Ani vybarvení obrázku, zapnutí knoflíku nebo zavázání tkaničky by mu neměly dělat potíže. 

SLUCH: Už před nástupem do školy by se děti měly naučit rozeznat první hlásky ve slově. Mělo by také být schopno u jednoduchých slov realizovat rozklad na hlásky a zpět sklad na slovo (zub = z-u-b; z-u-b = zub/ne psát, ale pouze na základě poslechu říci)                                                                                                                                                          

ZRAK: Pro budoucího školáka by nemělo být problém rozeznat barvy a tvary , při skládání puzzle či při hraní pexesa by měl jasně rozeznat obrázky a dílky, které k sobě patří.    

ŘEČ: Bez mluvení to ve škole nepůjde, a tak by dítě nemělo mít poruchy řeči, mělo by se umět dorozumět a mělo by mít o mluvení zájem. Nevadí, když ještě neumí perfektně vyslovit všechny hlásky, zejména R a Ř.                                              POHYB: Ještě, než si vaše dítě sedne do lavice, mělo by umět hodit a chytit míč, udržet rovnováhu, skákat na jedné noze a přeskočit překážku.                   SOCIÁLNÍ NÁVYKY: Dítě by mělo umět pozdravit, poděkovat, poprosit, omluvit se, zapojit se do kolektivu, dokázat se přizpůsobit pravidlům.

Využijte zbývající volný čas, kdy se vědomě můžete věnovat svému budoucímu školáčkovi. Až za pár měsíců budete vidět své dítě jako spokojeného žáčka, který má rád školu, vaše snažení bude odměněno.                                                             Zažívat pocit úspěchu hned na startu školní docházky je velice důležité a my věříme, že všichni naši budoucí prvňáčci budou ve škole spokojení a šťastní.

O pohodový start do první třídy se postará i školní psycholožka Mgr. Barbora Dědičová, která s pomocí paní učitelky a dětí pracuje na začátku školní docházky na pozitivním klimatu ve třídě a na dobrých vztazích mezi dětmi. Je k dispozici i rodičům, kteří potřebují s něčím poradit či pomoci dedicova@3zsslany.cz

Mgr. Naděžda Rybková (výchovná poradkyně pro 1.stupeň)

Mgr. Iveta Herčíková (školní speciální pedagog)

Datum vložení: 21. 3. 2022 9:55
Datum poslední aktualizace: 14. 3. 2023 18:08
Autor: Ing. Gabriela Cimrmanová

Škola

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
1 2
1
3
1
4
1
5
1
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
1
1 2 3 4 5

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Březen - za kamna vlezem, duben - ještě tam budem.

Pranostika na akt. den

Slepice kváčí, kohouti pějí, sedláčkové hrách a oves sejí.

Časy zvonění

Zvonění

1. hod: 8.00 - 08.45
2. hod: 8.55 - 09.40
3. hod: 10.00 - 10.45
4. hod: 10.55 - 11.40
5. hod: 11.50 - 12.35
6. hod: 12.45 - 13.30
7. hod: 13.40 - 14.25
8. hod: 14.35 - 15.20