Biologická olympiáda – školní kolo 2. února 2023
Na naší škole se uskutečnilo 2. února 2023 školní kolo Biologické olympiády.
Biologická olympiáda – školní kolo 2. února 2023
Na naší škole se uskutečnilo 2. února 2023 školní kolo Biologické olympiády. Byl to již 57. ročník této biologické soutěže. Tato olympiáda v minulých letech vznikala na České zemědělské univerzitě. Od školního roku 2022/2023 je Bio olympiáda již pod patronací Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, která převzala celý koncept z ČZU, a tak se pro žáky vlastně nic nemění.
Soutěž sestavují odborníci, biologové z Přírodovědecké fakulty UK, a směřují ji pro základní školy. Olympiáda je poměrně náročná. Má 3 kategorie – ověření biologických znalostí formou testu, poznávání rostlin a živočichů – celkem 30 fotografií. Poslední částí je zajímavá laborka, kde si žáci vyzkouší práci, kterou si sami řídí a snaží se samostatně dojít k určitému poznání biologických vztahů a zákonitostí, které si sami vyhodnotí.
Ústředním tématem letošního 57. ročníku bylo „Bezlesí“. Jak téma napovídá, část otázek směřovala k problematice stále ubývajících lesů a rozšiřování ploch bez stromů, savan, polopouští a pouští, ať již přirozeným způsobem nebo vlivem člověka.
V laboratorní práci si tak žáci ověřili, jak rozdílné plody mají rostliny. Úkolem žáků a žákyní v rámci kategorie D (6. a 7. třídy) bylo porovnat tři typy plodů. Byla to malvice (jablko), bobule (rajče) a peckovice (švestka nebo ringle). Žáci měli plod prozkoumat a nakreslit uložení semen v plodu. Práce se jim dařila velmi dobře, více zabrat jim dala jen ringle, kde museli kladívkem rozbít pecku. Kategorie C (8. a 9. třídy) měli za úkol porovnat klíční rostlinu pšenice a hrachu a objevit rozdíly těchto klíčních rostlin. Důležité bylo určit která rostlina je jednoděložná (pšenice ozimá) a má po vyklíčení jen jeden list a svazčitý kořen, zatímco hrách je dvouděložná rostlina, která má po vyklíčení dva děložní lístky a hlavní kořen s postranními kořeny.
57. ročník biologické olympiády byl velmi zajímavý a poučný. Nezáleží jen na správných výsledcích, ale i na tom, jak získat zajímavé rozšiřující informace. Žáci se zájmem o biologii (přírodopis) dostávají studijní materiály a snaží se z nich nastudovat určité informace, které se jim mohou při olympiádě hodit. Tím si velmi rozšíří okruh znalostí a přírodopis se pro ně stává zábavnější a jednodušší i v následných hodinách výuky.
Biologická olympiáda, jak jsem psal v úvodu, není pro svoji náročnost určena každému, ale jen skutečným fandům této přírodní vědy, která je podstatou všeho živého i neživého v přírodě, kam patří původ všech organizmů, včetně nás, lidí.
Do okresního kola postoupil jeden žák, Tobiáš Lokvenc, kterému tímto gratulujeme a přejeme úspěch i v dalším kole.
Luboš Horák
Březen - za kamna vlezem, duben - ještě tam budem.
Ženská chuť, panská láska a dubnové počasí vždy nestálé bývá.
1. hod: 8.00 - 08.45
2. hod: 8.55 - 09.40
3. hod: 10.00 - 10.45
4. hod: 10.55 - 11.40
5. hod: 11.50 - 12.35
6. hod: 12.45 - 13.30
7. hod: 13.40 - 14.25
8. hod: 14.35 - 15.20