Pravděpodobně jste se už setkali s pojmy školní zralost a připravenost. Co to je?
Školní zralost je dána zralostí centrální nervové soustavy. Ta by měla dozrát do takového stupně vývoje, aby dítě zvládlo školu bez větších obtíží, nejlépe s radostí a dychtivostí. Zralost se zkoumá po stránce fyzické, rozumové, emoční, motivační nebo sociální.
Pojem školní připravenost pedagogové nejčastěji používají k vystižení určité úrovně vědomostí, dovedností a návyků, které by dítě mělo ovládat před vstupem do základní školy.
Obě složky jak školní zralost, tak i školní připravenost se ve velké míře prolínají a jsou stejně důležité pro úspěšný start ve škole.
U zápisu do 1.třídy si vaše dítě poprvé v životě vyzkouší, jaké to je být opravdovým školákem. U zápisu rozhodně nejde o srovnávání dětí, ale jeho smyslem je orientačně zjistit, jaké jsou předpoklady dítěte k dosáhnutí školního úspěchu. A co by měl předškolák zvládnout?
SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI | Umím se představit, přivítat, rozloučit, odpovídat na otázky. Samostatněji plním úkoly, snažím se je dokončit, i když to není vždy zábava. Vím, že „cizím“ dospělým mám vykat. |
SEBEOBSLUHA | Poznám, kdy je třeba se umýt, sám udržuji hygienu na WC. Sám se obleču zapnu a rozepnu knoflíky, uložím si věci na místo, poznám svoje oblečení, zapnu si zip a zkouším si zavazovat tkaničky. Běžně používám příbor. |
HRUBÁ MOTORIKA | Přejdu přes kladinu. Přeskočím snožmo nízkou překážku. Trénuji běh, skákání, poskoky na jedné noze, plazení, pochod, házení, chytání… |
JEMNÁ MOTORIKA | Poznám hmatem jednoduché předměty. Dotknu se bříškem každého prstu na ruce bříška palce. |
KRESBA | Vím, kterou rukou kreslím. V kresbě mám hodně detailů a kreslím různé obrázky. |
GRAFOMOTORIKA | Nakreslím zuby, horní smyčku, dolní smyčku, horní a spodní oblouk. Správně (špetkovitě) držím tužku, u kreslení správně sedím. (Nohy jsou na zemi, předloktí se lehce posouvá po stole.) |
VIZUOMOTORIKA | Skládám nebo překreslím jednoduchý obrázek podle předlohy. |
ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ | Vyhledám tvar, obrázek na pozadí. Pojmenuji odstíny barev. Odliším obrázky lišící se detailem, horizontální polohou, vertikální polohou. Složím tvar z několika částí podle předlohy. Doplním chybějící části v obrázku. Ze šesti obrázků si zapamatuji tři. |
PROSTOROVÉ VNÍMÁNÍ | Ovládám před/za, hned před/za, první, poslední, uprostřed, vpravo/vlevo na vlastním těle), vpravo/vlevo na ploše, vpravo nahoře. |
VNÍMÁNÍ ČASU | Seřadím obrázky podle posloupnosti, děje, začínám se orientovat ve dnech v týdnu, v ročních obdobích, poznám význam pojmů včera, dnes, zítra. |
ŘEČ | Umím zpaměti kratší text. Pojmenuji nesmysly na obrázku. Převyprávím pohádky, příběhy. Rozumím i delším slovním pokynům. Mluvím gramaticky správně. Povídám si s dětmi i dospělými. Řeknu své jméno, příjmení, jména rodičů, sourozenců, svoji adresu. Pokud neumím správně vyslovovat, navštěvuji logopedickou poradnu a výslovnost pravidelně trénuji. |
SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ | Rozliším známá slova, určím, jestli jsou stejná nebo jiná. Zopakuji čtyři nesouvisející slova. (kočka, ucho, moře, les) Zopakuji větu s pěti slovy. Poznám rýmy, určím počet slabik (slabiky vytleskám), určím počáteční hlásku slova, poslední (sou)hlásku ve slově. Ze tří, čtyř hlásek složím slovo (Co je p-e-s? Dítě řekne: pes.) Rozložím slovo se třemi hláskami na hlásky. (Řekni marťansky ucho. Dítě odpoví u- ch- o.) |
MATEMATICKÉ PŘEDSTAVY | Určím, kde je méně, více, stejně. Zvládám o jeden méně, více. Tvořím skupiny podle dvou kritérií. (malé kruhy) Tvořím skupiny podle tří kritérií. (malé zelené kruhy) Seřadím pět prvků podle velikosti. Spočítám množství do šesti. Poznám geometrické tvary-kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník |
Pokud váháte, zda dítě dát do školy, nebo ještě rok počkat, zamyslete se. Upozorňují vás paní učitelky ve školce, že by bylo vhodné nechat posoudit školní zralost? Neváhejte a navštivte školské poradenské zařízení. Není vhodné cokoli uspěchat nebo naopak zbytečně odložit vstup do školy dítěti, které by první třídu v pohodě zvládlo.
Platí, že do školy přichází dítě, kterému je v srpnu 6 let. Výzkumy uvádí, že dítě dozrává pro školní docházku přibližně v 6 letech a čtyřech měsících. Je tedy logické, že část dětí je školsky zralá v 6 letech, ale pak je tady část dětí, která je školsky zralá v 6,5 nebo až v 7 letech. Chlapci se v tomto období vyvíjejí poněkud později-hlavně motorika ruky (projeví se v psaní) a soustředění. Obecně platí, že u dívek narozených od 7.-8. měsíce a chlapců od 3. měsíce je posouzení školní zralosti velmi důležité.
Uvědomte si, že čím lépe bude Vaše dítko připraveno na vstup do školy, tím větší je šance, že bude mít školu rádo a učení ho bude bavit i v budoucnu.
1. třídu nějak zvládne i dítě „nezralé“, ale bude ho to stát více úsilí a možná získá negativní postoj ke škole. Také rodiče se budou trápit. Ať dělají, co dělají, prostě to nejde, docházejí jim síly a učení je spíš mučení. V praxi se opakovaně setkávám i s tím, že předčasně zaškolené dítě, které zvládlo 1.třídu, má velké výukové obtíže ve 2.třídě nebo i později.
Mysleme na to, že efektivnější a šetrnější vůči dítěti je předcházet tomu zavčasu a velmi pečlivě zvažovat všechny aspekty, které mají vliv na školní zralost nebo připravenost.
Zažívat pocit úspěchu hned na startu školní docházky je velice důležité a my věříme, že všichni naši budoucí prvňáčci budou ve škole spokojení a šťastní. Každé dítě má právo být ve škole úspěšné, tak jim to prosím dopřejme.
Mgr. Iveta Herčíková
(školní speciální pedagog)
UČITELE/UČITELKU PRO I. STUPEŇ Náplň práce:
Nabízíme:
Požadavky:
Nástup možný dle dohody. Životopis zasílejte na: reditel@3zsslany.cz
|
Ať si kdo chce, co chce říká - v srpnu ještě do rybníka.
Když jsou v srpnu velké rosy, zůstane pěkné počasí.
1. hod: 8.00 - 08.45
2. hod: 8.55 - 09.40
3. hod: 10.00 - 10.45
4. hod: 10.55 - 11.40
5. hod: 11.50 - 12.35
6. hod: 12.45 - 13.30
7. hod: 13.40 - 14.25
8. hod: 14.35 - 15.20